Onsdag den 5. marts 2014

Opgang2: "Der er utrolige muligheder i Danmarks nye mangfoldighed"

Skrevet af: Maj Carboni

11. december 2009


Emneord:

Print

Historier fra samfundets kant bliver til professionelt teater. Med en mangfoldighed i skuespillere og livshistorier møder Opgang2 Turnéteater teater-uvant publikum, hvor det er. Scenen rykker rundt til gymnastiksale, kantiner, biblioteker, fængsler og kirker for at gøre op med folks stereotype forestillinger om “de andre” og nedbryde mentale barrierer om, at teater ikke har noget med dem at gøre.


Det er nat. En gammel mand flakker søvnløs rundt i byen, fordi han har taget sit livs sværeste beslutning. Et andet sted i byen løber en ung mand af sted, væk fra sit bryllup.

I forestillingen Danish Dynamite mødes de to tilfældigt, fordi den 25-årige Wassim hjælper den pensionerede lærer, Aksel, da han falder og slår hovedet. Der er misforståelser og gensidige beskyldninger i luften, da de to fra forskellige kulturer og generationer bliver konfronteret med hinandens længsler, drømme og fordomme denne nat.

De står begge ved en skillevej i livet, og det viser sig, at de måske ikke er helt så forskellige, som de selv tror.

I teatersalen på en skole i Skanderborg er eleverne skiftevis helt stille, så kommer de med pludselige kommentarer og bryder så ud i højlydt latter – somme tider på de mest sørgelige tidspunkter. Det er ikke alle i salen, der er vant til at komme i teatret, men stykket gør tydeligvis indtryk på både lærere, teenagepiger med mobiltelefoner og de seje drenge bagerst i salen. Og det er netop formålet med Opgang2s turnéteater.

Forholder sig til den mangfoldige virkelighed

“Vi vil sætte tanker i gang, bygge bro mellem mennesker og blande os i verden. Vi lever i et multietnisk Danmark, der simpelthen skriger efter, at kulturinstitutioner og skabende kunstnere forholder sig til det samfund, de er en del af. Derfor har vi åbnet dørene for de konflikter, dramaer og utrolige muligheder, der er i Danmarks nye, mangfoldigt sammensatte virkelighed. Dette gælder i forestillingernes indhold, i deres form, i de medvirkendes etnicitet, i forestillingernes tematik og ikke mindst i forhold til publikum,” siger Pia Marcussen, der er kunstnerisk leder, dramatiker og instruktør på teatret.


De vigtige historier må ud

Opgang2 startede i 1972 som ungdomsteater, hvor forestillingerne handlede om de unges livshistorier, som blev lavet om til drama. De første mange år var Opgang2 en platform for punks, BZere og rodløse unge, fortrinsvis med dansk etnicitet. Hen imod midten af 1990erne, hvor Danmark blev mere og mere multietnisk, hvilket også afspejledes i publikumssammensætningen, besluttede Pia og Søren Marcussen, leder og stifter af Opgang2, at gøre en særlig indsats for at få unge med indvandrerbaggrund til at træde op på den lille intimscene i hjertet af Århus. Mange tiltag blev gjort, og det var en proces, der strakte sig over flere år. Men det var den direkte og vedholdende kontakt med de unge i deres eget miljø i blandt andet Gjellerup og Bispehaven – to af Århus’ såkaldte ghettoer – der var medvirkende til at skabe den tillid, der skal til for, at folk tør flytte sig fra det vante og ind til det ukendte: At optræde på en scene i midtbyen.

I 2001 besluttede Pia og Søren Marcussen at danne en professionel trup.

“Vi kom frem til den erkendelse, at det er brændende nødvendigt at fortælle gode historier om de eksistenser, der er gemt eller glemt i samfundets udkant og få dem ud til det publikum, som ikke normalt kommer i teatret,” fortæller Pia Marcussen.


Optræder hvor folk er

For at få fat i det teater-uvante publikum, tager Opgang2 Turnéteater ud for at møde folk, hvor de er. I de syv år, hvor Chadi Abdul-Karim har været fast mand i skuespillertruppen, har han optrådt for alle samfundsklasser- og grupper på så forskellige steder som i gymnastiksale, politiske årsmøder, plejehjem, kantiner, asylcentre, biblioteker, uddannelsesinstitutioner, i kirker og i fængsler.

“Hvis man vil have fat i nye publikumsgrupper, skal man virkelig ville det og arbejde på det hele tiden. Hvis man mener, at teatret skal forandre, så er det måske først og fremmest en selv, der skal forandres.”

Pia Marcussen, kunstnerisk leder, Opgang2



“Vi skal ud og møde så mange forskellige mennesker som overhovedet muligt – og gerne under samme tag. Det er ikke nok at lave en forestilling med hip hop og så regne med, at de kommer til os,” siger Pia Marcussen. I løbet af de syv år, hvor turnéteatret har eksisteret har de skabt 14 forestillinger, og har i gennemsnit været ude hver tredje dag og optræde et eller andet sted i Danmark.


Kan identificere sig med historierne

Samtidig er forestillingerne skrevet med det formål, at også nye typer af publikum kan identificere sig med temaerne, konflikterne, figurerne og sproget.

“Som dramatiker bliver jeg nødt til at forholde mig til samfundet, som det ser ud i dag. Derfor tager forestillingerne udgangspunkt i dem vi møder på gaden, ser i medierne, og er bange for. Det er mennesker som føler sig fremmede over for hinanden. På den måde oplever vores publikum, at kunsten griber ind i hverdagen – lige dér hvor man er, og at kunsten kan gribes og begribes,” siger Pia Marcussen. Identifikationen lykkes så godt, at Pia ofte får kommentarer som “hvor kender du min bror fra?”.

"Når jeg optræder, kan jeg høre, at jeg er med til at give mange mennesker en god oplevelse, noget at tænke på og grine af. Så sover jeg godt om natten.


Chadi Abdul-Karim, skuespiller i Opgang2 Turnéteater


Også Chadi Abdul-Karim kan genkende ting fra sit eget liv i forestillingerne. Da han startede i teatret var han for eksempel ligesom Wassim i Danish Dynamite, sammen med en pige, som han ikke havde det godt med. Chadi drømte – ligesom sin figur – om at lave film og teater, men det ville hans familie ikke acceptere.

“Min mor synes, at det at være skuespiller, er lidt det samme som at være klovn og så helst, at jeg var blevet ingeniør eller læge,” fortæller han.


Gør indtryk på publikum

Chadi Abdul-Karim oplever også, at forestillingerne gør et stort indtryk på publikum.

“Jeg føler helt klart, at vi rammer noget i folk, som sætter nogle tanker i gang,” siger han.

Ofte kommer publikum over for at snakke med Chadi efter forestillingen. En dag kom der for eksempel en pedel over for at sige til ham, at han som regel kun så udlændinge som problemer, men nu kunne han godt se, at man ikke kunne dømme dem så let. Efter en forestilling i et fængsel splejsede fangerne selv til endnu en forestilling, fordi de gerne ville have, at deres familier også så stykket.

“Min mor synes, at det at være skuespiller er lidt det samme som at være klovn. Hun så helst, at jeg var blevet ingeniør eller læge...”

Chadi Abdul-Karim, skuespiller i Opgang2 Turnéteater



Skuespillerne som rollemodeller

Chadi startede selv på ungdomsscenen, men da turnéteatret var på udgik efter nye skuespillere blev han ringet op for at høre om han kunne være interesseret.

“Det kan være svært at få arabere til at stå på en scene, men jeg rappede i forvejen, så for mig var der ikke den store forskel,” siger han. Chadi har aldrig taget en uddannelse som skuespiller, men har udviklet sit talent i de mange forestillinger, som han har medvirket i gennem syv år. Opgang2 har helt bevidst samlet en mangfoldig skuespiltrup, der har den udstråling af troværdighed, der skal til for at fange et så bredt publikum, som de står overfor i alle dele af Danmark.

“Vi er meget opmærksomme på, at såvel forestillingernes figurer som skuespillerne præsenterer rollemodeller og moraler, der udfordrer dem/os- tankemønstre og offer-selvforståelser,” siger Pia Marcussen.


Kræver hårdt benarbejde

Pia Marcussen undrer sig over, at teatret i dagens Danmark er så ekskluderende, som det er.

“Når jeg selv går i teatret, ser jeg ikke mange af dem, som ville have brug for at komme ind og få den oplevelse. Dem der sidder i salen er os, der i forvejen er stopfodret med kunst og kultur,” siger hun. Selvom mange kulturinstitutioner har store intentioner i forhold til at nå et større publikum, oplever Pia Marcussen ikke, at der rigtig sker noget. Hun mener, at grunden til at det er lykkes for Opgang2, er mange års insisteren og hårdt benarbejde.

“Hvis man vil have fat i nye publikumsgrupper, skal man virkelig ville det og arbejde på det hele tiden. Hver dag skal man samle op på sine erfaringer, holde sit netværk ved lige og sørge for nye tiltag. Hvis man mener, at teatret skal forandre, så er det måske først og fremmest en selv, der skal forandres,” siger Pia Marcussen.



Opgang2 Turnéteater

Opgang2 Turnéteater er et professionelt turnéteater, der skaber debatforestillinger for unge og voksne i hele landet om det mangfoldige Danmarks udfordringer.

Teatret blev etableret i 2001 og er siden blevet et af Danmarks mest turnerende. Siden 2001 har turnéteatret spillet en forestilling hver tredje dag – primært uden for traditionelle teaterrum, hvor danskere har deres daglige gang.

Opgang2 Turnéteaters forestillinger lægger op til debat og dialog om etnisk og kulturel forskellighed og udfordrer fordomme og tabuer – med lige dele humor og alvor.

www.opgang2.dk/turneteater





Skræddersyet foredrag

Opgang2 tilbyder foredrag om interkultur og demokrati med den overraskende og kontroversielle foredragsholder Bilal Abdallah.
Foredraget kan skræddersys efter behov og ønsker til tema og længde.
Booking og information: Tlf 8613 2505







Chadi Abdul-Karim

Spiller Wassim i Danish Dynamite og har været fast skuespiller ved Opgang2 Turnéteater siden 2002. Han fungerer desuden som debattør og foredragsholder om teater og integration. Derudover har Abdul-Karim været arrangør på to succesfulde musikalske arrangementer i Århus-bydelen Gjellerup.

Chadi Abdul Karim er selv opvokset i Gjellerup, forældrene er palæstinensiske flygtninge og han betegner sig selv som muslim. Han udgav sin første plade i 1997. På det tidspunkt udgjorde han den ene halvdel af rapduoen Alzheimer Klinikken sammen med barndomsvennen Liam O’Conner (L.O.C.). Pladen hed ‘Første træk’ og bestod af syv numre med gæsteoptræden fra blandt andet Jokeren og U$O.





Foto øverst på siden: Chadi Abdul-Karim og Jesper Brun-Jensen i Opgang2 Turnéteaters forestilling ‘Danish Dynamite’. Den erklærede målsætning for turnéteater-initiativet er at skabe scenekunst, som når hele Danmarks befolkning uanset alder, bopæl og etnisk oprindelse. Siden 2001 har de skabt 14 forskellige forestillinger, skrevet og instrueret af Pia Marcussen, der tilsammen er blevet opført mere end 1.000 gange og set af over 220.000 mennesker. Foto: Maj Carboni

 

Indhold


• Introduktion | Kunsten at inkludere | Forord af Niels Righolt
• Outreach | Museet rykker ud på gaden | Københavns Bymuseum
• Teater | Nye rollemodeller | Opgang2
• Teater | Omstilling til det interkulturelle | Taastrup Teater
• Rekruttering | Ansatte afspejler publikum | Taastrup Teater
• Kulturstrategi | Kulturhus Århus
• Kulturstrategi | Københavns Kommune
• Kulturstrategi | Statsstøtte til mangfoldighed | Statens Kunstråd
• Støtte til vækstlaget | Rise Cph
• Støtte til vækstlaget | 8210 Rap Dance Center
• Undervisning | Mangfoldighed i musikfaget | Eva Fock
• Musikscenen | Nye rollemodeller | Simona Abdallah
• Musikscenen | Udvidelse af scenen | Missing Voices
• Minoritets-stemplet | Tal om kunsten, ikke kunstnerens baggrund | Anonym kunstner
• Netværk for nye kunsterne | ArtNetwork
• Galleri | Billeder, kunstværker og interkulturelle kunstnere
• Formidling af kunstere | bazART.dk