Torsdag den 18. december 2014

Missing Voices: "Vi giver en hånd med, så der er overskud til at gøre oprør"

Skrevet af: Maj Carboni

11. december 2009


Emneord:

Print

Kvindelige muslimske musikere stoppes af fordomme. Missing Voices vil sparke til forestillingerne om muslimske kvinder og skabe rollemodeller, der kan opmuntre andre til at gå efter en karriere inden for musik.


"Hvis familien opfordrer kvinderne til at studere, er det jura eller medicin – i hvert fald ikke musik," siger Annette Bellaoui, der har startet Missing Voices i Danmark.

“Der er mange forestillinger om, hvordan muslimske kvinder er og bør være, og hvis man altid får at vide, at man ikke er så meget værd, så ender man med selv at tro på det. Derfor skal vi give en hånd med, så der er overskud til at gøre oprør,” siger Annette Bellaoui, der selv er konvertit. Hun står bag initiativet Missing Voices, der har til formål at fremme kvindelige muslimske musikere. Det er nemlig en gruppe, der har det specielt svært, mener Annette.

“Tidligere var det sådan i Danmark, at kvinder, der var skuespillere, dansere eller musikere ikke blev regnet for noget. Det var kun lige skridtet over at være prostitueret. Sådan er holdningen stadigvæk mange steder i Mellemøsten og i de muslimske miljøer i Europa,” siger hun. Samtidig med, at de kvindelige musikere skal kæmpe med familien, mangler de også netværk blandt kolleger, spillesteder og pladeproducenter, der skal til for at skabe sig en professionel karriere, mener Bellaoui.


Internationalt projekt

I 2007 mødte Annette Bellaoui to muslimske kvinder fra henholdvis Holland og England, der ligesom hende drømte om at gøre noget ved problemstillingen. De slog kræfterne sammen og dannede året efter Missing Voices, der arbejder for at opmuntre de tavse stemmer fra verdensmusikscenen til at komme frem. Konkret har de foreløbigt stået for en turné i Danmark, Holland og England, hvor seks meget forskellige kvindelige muslimske musikere giver koncerter og afholder workshops for andre kvindelige musikere.

“Vi vil skabe nogle rollemodeller, der kan opmuntre andre til at gøre noget,” siger Annette Bellaoui.


Musikerne blomstrer

8. marts 2009 optrådte de seks musikere fra Missing Voices på Rådhuset i København. For en af dem var det første gang nogensinde, at hun optrådte for et blandet publikum.

“Hun har arbejdet med musik siden hun var seks år, men før koncerten græd hun af skræk. Til vores tredje blandede koncert var hun helt anderledes selvsikker. Hun ejede hele scenen og lavede sjov med publikum,” fortæller Annette Bellaoui. Det er også en del af formålet med Missing Voices, at musikerne selv udvikler sig både musikalsk og menneskeligt. Og det har de gjort.

“Det er helt forbløffende at se, hvordan de er blomstret under vores turné,” siger hun.





Annette Bellaoui

"Der er mange forestillinger om, hvordan muslimske kvinder er og bør være, og hvis man altid får at vide, at man ikke er så meget værd, så ender man med selv at tro på det. Derfor skal vi give en hånd med, så der er overskud til at gøre oprør."

Annette Bellaoui, initiativtager til Missing Voices


Koncerter uden mænd og alkohol

For både at komme musikerne i møde og tiltrække muslimske kvinder blandt publikum, har Missing Voices også lavet koncerter, hvor der hverken var mænd eller alkohol.

“Det er unge muslimske kvinder mellem 18 og 25 år, der er vores hovedmålgruppe, for de er de letteste at påvirke og de næste mødre. Dem kunne vi tiltrække flere af til ladies- only-arrangementer, for så bliver det ikke anset for ligeså syndigt at komme,” siger hun. Til koncerterne var der dog ikke kun muslimske kvinder, men også unge hollændere, midaldrende kvinder og bedstemødre med deres børnebørn. Generelt har koncerterne tiltrukket et bredt publikum, og flere af stederne er der kommet flere, end der var plads til.

“Både publikum og kunsterne er der. Det er bare at sætte dem sammen,” siger Annette Bellaoui. Hun og de andre i gruppen bliver jævnligt kontaktet af nye musikere, der vil være med, eller koncertarrangører og spillesteder, der inviterer dem.


Kvaliteten skal være i top

Det har været vigtigt for Missing Voices, at den musikalske kvalitet skal være helt i top, når musikerne udvælges.

“For at blive taget seriøst skal vi præsentere musikere, der både er dygtige og kan fange publikum, ellers har vi tabt på forhånd,” siger Annette Bellaoui. Nogle musikere bliver udvalgt til at optræde, mens andre kan blive en del af et træningsprogram, hvor musikere med potentiale kan få mulighed for at udvikle sig, danne netværk og komme frem.

“Vi tager nogle lange snakke med folk, for at sikre os, at de ikke bare tror, at de skal være rige og berømte, men er klar over, at det er hårdt arbejde. De skal være parate til besværlighederne, der kommer, kunne samarbejde, lære fra sig, og så videre,” siger Annette Bellaoui. Hun mener, at det er vigtigt, at man sætter krav til de muslimske kvinder, ligesom til alle andre musikere.

“Der er rigtig mange, som i den bedste mening er ekstra hensynsfulde, når det handler om muslimske kvinder, men det er næsten forkrøblende. Vi kan godt tåle at blive stillet til regnskab. Vi er hverken hjælpeløse eller sarte blomster,” siger hun.


Vil være mainstream

Selvom Missing Voices er målrettet kvindelige muslimske musikere, vil de på sigt arbejde på at blive en del af mainstream i kulturudbuddet og ikke et afgrænset eksotisk indslag. Dels på grund af den musikalske kvalitet, men også fordi, at det har en integrationsmæssig værdi, mener Annette Bellaoui.

“Vi piller ved fordommene om muslimske kvinder. Hvis man spørger folk om muslimske kvinders kultur, vil de fleste sige ‘mavedans’, men det er så smalt og har ikke ret meget med muslimske kvinder at gøre. Vi giver kvinderne mulighed for at optræde med det, de vil, på deres egne præmisser. Derudover tror jeg på, at hvis en minoritet kan få præsenteret sin kunst og kultur for majoriteten og bliver anerkendt på det, så bliver vi mere ligeværdige,” siger hun. Derfor håber hun på, at de efterhånden vil få mere synlighed i medierne, så der også kommer en interesse fra både radio, tv og mainstream spillesteder, og så videre.

“Jeg tror på, at der er et potentiale,” siger Annette.


Mangler penge og medieinteresse

Annette Bellaoui synes dog, at det er noget af en ørkenvandring at fange de danske mediers interesse for andet end vestlig musik, ligesom det i Danmark kan være en lidt for stor udfordring at skaffe penge til sådanne projekter. I Sverige er der for eksempel ugentlige radioprogrammer med en journalistisk dækning af verdensmusik, mens medierne i Danmark generelt er uinteresserede, mener hun. Annette Bellaouis samarbejdspartnere, organisationerne Ulfah i England og Marmoucha i Holland er etablerede organisationer, der har ansat lønnet personale, mens Annette i Danmark må sørge for det hele selv ved siden af sit fuldtidsarbejde – uden at få løn for det. Desuden kan det være lidt af en udfordring alene at ansøge om penge til projektet.

“Mange steder skal man udfylde mellem 14 og 40 siders ansøgning. Det kan være svært, hvis man ikke taler så godt dansk. Jeg har selv to universitetsuddannelser bag mig, men jeg sidder alligevel og river mig i håret over, hvor kompliceret det er. Alene af den grund, er der mange, der giver op, selvom de er særdeles kompetente,” siger hun.





Mizgin fra Missing Voices. Foto: Jon Norddahl

Foto øverst på denne side: Shohreh Sharzad fra Missing Voices. Foto: Maya Mosberg

Missing Voices


I øjeblikket er der seks kvindelige muslimske musikere, der optræder med både rap, jazz, percussion og traditionel kurdisk musik.
De giver koncerter og laver workshops i Danmark, Holland og England, men arbejder på at udbrede konceptet til flere lande. De forhandler med Østrig og Tyrkiet og leder efter kunstnere i Tyskland, Belgien og Frankrig. Kunstnerne har hver 25 minutter i et samlet show, men efterhånden er det planen at de kan optræde selv eller splitte sig op i forskellige turnégrupper. Der er også planer om at opbygge en website, hvor arrangører og bookere rundt om i verden kan finde musikerne.
I Danmark har Missing Voices fået penge fra Musikerforbundet, DJBFA, Komponistforeningen, Kopifon, den amerikanske ambassade og VI KBH’R-kampagnen under Københavns Kommune.





 

Indhold


• Introduktion | Kunsten at inkludere | Forord af Niels Righolt
• Outreach | Museet rykker ud på gaden | Københavns Bymuseum
• Teater | Nye rollemodeller | Opgang2
• Teater | Omstilling til det interkulturelle | Taastrup Teater
• Rekruttering | Ansatte afspejler publikum | Taastrup Teater
• Kulturstrategi | Kulturhus Århus
• Kulturstrategi | Københavns Kommune
• Kulturstrategi | Statsstøtte til mangfoldighed | Statens Kunstråd
• Støtte til vækstlaget | Rise Cph
• Støtte til vækstlaget | 8210 Rap Dance Center
• Undervisning | Mangfoldighed i musikfaget | Eva Fock
• Musikscenen | Nye rollemodeller | Simona Abdallah
• Musikscenen | Udvidelse af scenen | Missing Voices
• Minoritets-stemplet | Tal om kunsten, ikke kunstnerens baggrund | Anonym kunstner
• Netværk for nye kunsterne | ArtNetwork
• Galleri | Billeder, kunstværker og interkulturelle kunstnere
• Formidling af kunstere | bazART.dk