Fredag den 19. december 2014

Et spørgsmål om overlevelse

Skrevet af: Sanne Arvin

14. januar 2011


Emneord:

Print

Publikumsudvikling, som er målrettet en mangfoldig befolkningssammensætning, er ikke kun en god forretning, men en nødvendighed, mener den franske teaterinstruktør og rådgiver Georgio Pauen.


“De kulturinstitutioner, der overlever i længden, er dem, der er bedst til at tilpasse sig og udnytte den udvikling, der er en naturlig del af samfundet. Sådan har det altid været. I takt med at de europæiske samfund har udviklet sig, er der opstået helt nye publikumstyper, og kunsten har en unik mulighed for at reflektere og udnytte den voksende mangfoldighed.”

Ordene kommer fra en af de eksperter, der i de seneste årtier har arbejdet med kunst og publikumsudvikling på europæisk plan, Georgio Pauen.

Hvorfor satse på minoriteter?
I spørgsmålet om hvorvidt det generelt kan betale sig at fokusere på minoriteter i arbejdet med publikumsudvikling på kulturinstitutioner, er Georgio Pauens perspektiv meget klart:

“Du har ikke noget valg. Du kan simpelthen ikke lade være med at beskæftige dig med disse publikumsgrupper,” mener han.

“Alle de store virksomheder, jeg arbejder med, har forsket inden for mangfoldighed længe. Lige nu arbejder jeg blandt andet for en stor bank, der har et kæmpe fokus på diversitet i deres forretningsstrategi.”

“Den kunde- eller publikumstype, som mange har baseret deres forretningsstrategier eller publikumsarbejde på i årtier, vil være forsvundet om 20 eller 30 år.”

Georgio Pauen, teaterinstruktør og konsulent
At erhvervslivet i mange år har haft fokus på mangfoldigheden i samfundet og har fokuseret på tilbud til forskellige grupper af minoriteter skyldes ifølge Georgio Pauen ikke sociale hensyn eller muligheden for en lille merprofit. I længden drejer det sig ganske enkelt om overlevelse:

“Den kunde- eller publikumstype, som mange har baseret deres forretningsstrategier eller publikumsarbejde på i årtier, vil være forsvundet om 20 eller 30 år. Han eller hun eksisterer ganske enkelt ikke mere, så du bliver simpelthen nødt til at arbejde med forskellige kulturelle baggrunde, nye tendenser og orienteringer.”

Georgio Pauen forklarer, at man i kulturlivet traditionelt har taget udgangspunkt i den hvide mand med en række kendetegnende forbrugsvaner, behov og interesser. Migration, globalisering og den teknologiske udvikling er bare nogle af de faktorer, der betyder, at denne forbrugertype er en uddødende art.

Ekskluderer en vigtig gruppe
“Publikumsudvikling starter med det repertoire og den kunst, der præsenteres på kulturinstitutionen. Hvis du eksempelvis kun har et kor med lyshårede sangere med blå øjne, er der måske også en grund til, at der ikke sidder så mange med minoritetsbaggrund på publikumsrækkerne,” pointerer han.

Samtidig oplever han, at flere kunstnere med minoritetsbaggrund udgør en spændende ressource for kulturinstitutionerne:

“Man ekskluderer jo nogle af de mest interessante dele af befolkningen. Historisk set er minoriteter per definition nogle af de grupper, der har et meget stærk drive for at opnå noget. Det er meget spændende at se, hvor mange succesfulde mennesker, der ikke kommer fra mainstreamen. Så hvordan kan man ikke beskæftige sig med denne gruppe?” spørger Georgio retorisk.

“Mangfoldigheden i sig selv er helt central for kunstens udvikling. Jo mere mangfoldighed, desto bedre. Det betyder flere forskellige talenter og flere forskellige input til kunsten. Tilpasningen til mangfoldighedspræmissen betyder også, at kulturinstitutionen oparbejder en meget bedre tilpasningsevne til andre kommende udfordringer.”

Samfundets spejl
“Kunsten har altid været samfundets spejl, men jeg tror ikke på, at kunst i virkeligheden har særlig meget indflydelse længere. For den har ikke formået at afspejle de forandringer, der har præget de vestlige samfund. Før i tiden var der meget mere på spil i kunsten. Det var kunsten, der pegede på de fordækte ting og skæve tendenser i et samfund, og det var den, der stillede de kritiske spørgsmål. Sådan er det meget sjældent i dag,” mener Georgio Pauen. “Ethvert samfund har behov for at fortælle sin egen historie, og denne historie kommer til udtryk gennem kunsten. Alle dele af samfundet skal have deres at sige i den fortælling, ellers fungerer det simpelthen ikke. Hvis en stor gruppe ikke bliver hørt, bliver det destruktivt for hele samfundet. Så der er mange samfundsmæssige, politiske og kunstneriske grunde til at arbejde med området.”
 

 

Om Georgio Pauen

Georgio Pauen er international kendt teaterinstruktør og eftertragtet konsulent for virksomheder og kulturinstitutioner, hvor han rådgiver omkring arbejdet med kunderelationer og publikumsudvikling. Han var formand for den store internationale konference om publikumsudvikling – ‘Audiences: keeping the old, finding the new’ – i Wien i juli 2010.


 

 

 
 

Denne artikel indgår i CKIs anden inspirationsbog, der hedder ‘Publikum og interkultur – inspiration til kunst- og kulturlivet’. Den består af interviews og reportager fra kulturinstitutioner i England, Holland og Danmark, som arbejder målrettet og strategisk med publikumsudvikling.

Bogen udkom den 26. januar 2011 og blev lanceret i Det Danske Filminstitut i København ved et arrangement i forbindelse med konferencen 'Kunsten at skifte scene'.

 
 
 
 
 
Publikum og interkultur

 

 

Del 1 | Indledning

 

 

Introduktion | Mik Aidt : Nye vilkår for kulturlivet  


Frankrig | Georgio Pauen : Et spørgsmål om overlevelse  

 
 

 

Del 2 | Metoder og inspiration

 

 

Holland | Rotterdam Uitburo : Fremtidens publikumsudvikling  

 

Storbritannien | Southbank Centre :  

    Marketingsdirektør: Mangfoldighed er en god forretning

    Talentopdyrkning tiltrækker nyt publikum

 

Storbritannien | Tate Britain :  Da Union Jack blev udskiftet med Union Black  

 

Holland | Anne Frank Hus og Museum : Fra nationalkultur til kulturarv for alle  

 

Holland | Podium Mozaiek : Globalisering er alle steder  

 

Storbritannien | Battersea Arts Centre :  

    Områdets unge skal sikre teatrets fremtid

    Træner unge til topposter i kulturlivet

 

Holland | Bijlmerpark Teater : Kunsten at kende sit publikum  

 

Danmark | Egnsteatre : En ægte relation til publikum er første skridt  

 

Holland | Bijlmerpark Teater : 
    Man opnår ikke noget ved at gøre det samme igen og igen  

 

Holland | Rotterdam Festivalerne : Festivalen som publikumsfornyer  

 

Danmark | Kunsthallen Nikolaj : Hvis ikke Mohammed kommer til kunsthallen...  

 

 

 

Del 3 | Fra idé til handling

 

 

Danmark | Anne Boukris : Kom i gang  

 

Publikumsudvikling og interkultur | Quickguide