Tirsdag den 4. marts 2014

Man opnår ikke noget ved at gøre det samme igen og igen

Skrevet af: Sanne Arvin

14. januar 2011


Emneord:

Print

På publikumsrækkerne på Bijlmerpark Teater findes en mangfoldighed og et engagement, de fleste teatre kun kan drømme om. En del af hemmeligheden findes i teatrets miks af genrer og i deres arbejde med spirende talenter kombineret med en professionel scene. Tag med en lørdag aften til en danseforestilling, der rummer det hele.


Fra metrostationen til Bijlmerpark Teater går turen gennem et stort shopping område, hvor et pulserende butiksliv har erstattet et tidligere ghettoområde. Befolkningssammensætningen i området vidner om, at vi er i et af de moderne kvarterer i Holland, der rummer et mangfoldigt udsnit af den hollandske befolkning. Bijlmerpark Teater er med sin ovale form og store glaspartier en demonstration i moderne arkitektur. Om aftenen lyses den op af projektører i alverdens farver og lokker områdets beboere indenfor. 
Det er lørdag aften. På publikumsrækkerne sidder en farverig blanding af byens indbyggere med caribisk, mellemøstlig, asiatisk og hollandsk baggrund. Det, der springer mest i øjnene, er mangfoldigheden blandt publikum, både hvad angår alder og baggrund. På scenen gennemlever et ungt par kærlighedens bølgedale og bakketoppe gennem et stykke moderne dans.
 
Nye talenter 
Denne del af forestillingen er et af resultaterne af den talentudvikling, der i dag er blevet en fast del af teatrets aktiviteter. Til hverdag er der undervisning af unge fra nærområdet i både dans, teater og cirkus, sideløbende med professionelle prøver på den store scene.
“Vi har skabt et miljø på teatret, hvor både spirende talenter og professionelle kommer. Vi tror på græsrodsbevægelser, hvor amatører er med til at skabe stedet, og hvor talenter udvikles. Samtidig er amatørelementet med til at skabe opmærksomhed omkring vores teater og tiltrække publikum fra lokalområdet,” fortæller Clemmy Tjin, der er ansvarlig for teatrets PR og marketing.
 
Kombination af amatør og professionel
I aftenens forestilling præsenteres der ind imellem eksempler på talentudviklingen på den store scene – små amatørafstikkere i det professionelle program. Denne kombination af amatører og professionelle ser Clemmy Tjin som en publikumsudviklingsstrategi:
“Hvis en pige fra nabolaget optræder her, så medbringer hun ofte hele sin familie og vennegruppe på 20 mennesker som publikum. Mange af de 20 har måske aldrig været her før, men nu lærer de stedet at kende. Deres interesse fanges.”
Selvom man kan opleve spirende talenter på Bijlmerpark Teater, lægger de meget vægt på kvalitet og professionalisme i deres programplanlægning. Det, der bedst kendetegner programmet på teatret, er nok blandingen af genrer i alt fra nycirkus til klassiske genrer over stand-up til dans og stort opslåede forestillinger med kendte navne. Programmet appellerer bredt og afspejler den diversitet, der også omgiver teatret. 
 
Det sikre og det overraskende
De unge forelskede dansere forlader scenen, og en mandlig danser overtager. Han indleder med et nyt stykke moderne dans, men musik og bevægelse går langsomt over i hip-hop og breakdance på højt niveau. Der bliver rokket på publikumsrækkerne, og hele rummet bevæger sig med i takt til de beats, der leder dansen fremad. 
“Der er nogle forestillinger, det kan være sværere at tiltrække et bredt publikum til end andre – særligt noget af den lidt sværere tilgængelige kunst som moderne dans,” fortæller Clemmy Tjin: 
“Vi vil dog gerne præsentere folk for noget, de ikke er vant til at se og give dem nogle oplevelser, de ikke har haft før. Måden, vi gør det på, er, at vi ofte integrerer genrerne, så folk, der måske er kommet for at se hip-hop også bliver præsenteret for en lille sekvens med moderne dans. Forhåbentlig får vi på den måde skabt en interesse.”
 
Et engageret publikum
Otte dansere i jakkesæt indtager scenen, og i gruppen er en farverig blanding af køn og etnicitet repræsenteret. Dansen er på et højt professionelt niveau. Til et varieret miks af musikalske genrer ledes publikum igennem forskellige stilarter. En af de ting, der springer i øjnene og ørene, er, hvor meget publikum er med: folk klapper, kommer med opmuntrende tilråb til scenen, og atmosfæren er i det hele taget medrivende. 
Clemmy Tjin fortæller, at de har arbejdet meget med at gøre teatret til et sted, hvor folk føler sig hjemme og har lyst til at komme. 
En del af dette arbejde har været at opfordre publikum til at komme med feedback til stedet og de enkelte forestillinger. Denne feedback giver værdifuld viden til det løbende publikumsarbejde og inspiration til programudviklingen.

Forpremierer
En af de konkrete måder, hvorpå teatret får feedback fra sit publikum, er ved de mange forpremierer, de afvikler. Billetprisen på forpremiererne er noget lavere end på de øvrige forestillinger, og tilslutningen er stor. 
“Publikum er meget åbne og reagerer rigtig meget på det de ser,” fortæller Clemmy Tjin. “Eksempelvis råber nogle ind imellem til skuespillerne, hvad de skal gøre i en bestemt situation, og så ved du, de er revet med. Vores publikum venter ikke på at blive spurgt, de siger, hvad de mener med det samme, og måske går de op og giver skuespillerne et knus, hvis de har været glade for stykket.” 
Teatret bruger meget af den respons de får, både på og uden for scenen. For eksempel har de for nylig indrettet lobbyen fra at være et meget stilrent rum til i dag at have borde, blomster og billeder på væggene. Det skete på baggrund af respons fra publikum. “De er også gode til at komme og sige, hvis de er glade for de ændringer, vi har lavet,” fortæller Clemmy Tjin.


 
 


 
 

Bijlmerpark Teater

 
Bijlmerpark Teater er en kulturinstitution, der på alle områder har medtænkt kulturel mangfoldighed blandt publikum. Den smukke ellipseformede bygning, der udgør Bijlmerpark Teater, er tegnet af arkitekten Paul de Ruiter. Den er beliggende med udsigt over vandsystemer og Bijlmer Park. Målet er at skabe et sted til nydelse, inspiration, afslapning og overraskelser, og et sted, hvor man føler sig velkommen. 
Bijlmerpark Teater er fyldt med aktiviteter for teenagere hver eftermiddag: teater-, cirkus- og danseundervisning i studierne. Om aftenen øver amatører eller professionelle teatergrupper. På teatret opsættes der forestillinger, koncerter og litterære forestillinger.
  
www.bijlmerparktheater.nl 
 



Centrale anbefalinger fra forstadsteatret

 
Arbejd med talentudvikling og undervisning med fokus på målgrupperne.
 
Giv plads til de genrer, der er populære blandt målgruppen. Bland gerne med mere klassiske genrer og indslag, fordi det kan skabe nysgerrighed og nye interesser hos målgruppen.
 
Skab åbenhed og et forum for feedback fra publikum, og brug feedbacken aktivt i det daglige arbejde.
 
 

 

 

Denne artikel er en del af CKIs anden inspirationsbog, der hedder ‘Publikum og interkultur – inspiration til kunst- og kulturlivet’. Den består af interviews og reportager fra kulturinstitutioner i England, Holland og Danmark, som arbejder målrettet og strategisk med publikumsudvikling.

Bogen udkom den 26. januar 2011 og blev lanceret i Det Danske Filminstitut i København ved et arrangement i forbindelse med konferencen 'Kunsten at skifte scene'.

 
 
 
 
 
Publikum og interkultur

 

 

Del 1 | Indledning

 

 

Introduktion | Mik Aidt : Nye vilkår for kulturlivet  


Frankrig | Georgio Pauen : Et spørgsmål om overlevelse  

 
 

 

Del 2 | Metoder og inspiration

 

 

Holland | Rotterdam Uitburo : Fremtidens publikumsudvikling  

 

Storbritannien | Southbank Centre :  

    Marketingsdirektør: Mangfoldighed er en god forretning

    Talentopdyrkning tiltrækker nyt publikum

 

Storbritannien | Tate Britain :  Da Union Jack blev udskiftet med Union Black  

 

Holland | Anne Frank Hus og Museum : Fra nationalkultur til kulturarv for alle  

 

Holland | Podium Mozaiek : Globalisering er alle steder  

 

Storbritannien | Battersea Arts Centre :  

    Områdets unge skal sikre teatrets fremtid

    Træner unge til topposter i kulturlivet

 

Holland | Bijlmerpark Teater : Kunsten at kende sit publikum  

 

Danmark | Egnsteatre : En ægte relation til publikum er første skridt  

 

Holland | Bijlmerpark Teater : 
    Man opnår ikke noget ved at gøre det samme igen og igen  

 

Holland | Rotterdam Festivalerne : Festivalen som publikumsfornyer  

 

Danmark | Kunsthallen Nikolaj : Hvis ikke Mohammed kommer til kunsthallen...  

 

 

 

Del 3 | Fra idé til handling

 

 

Danmark | Anne Boukris : Kom i gang  

 

Publikumsudvikling og interkultur | Quickguide