Fredag den 21. november 2014

Oona King: Der skal mere til

Skrevet af: Rui Monteiro

6. maj 2011


Emneord:

Print

“Der skal ustandseligt lægges pres på alle aktører, for det handler om fundamentale menneskerettigheder og demokrati i praksis,” mener Oona King fra Channel 4 i Storbritannien.


 

 

 

“Der er forretning i kulturel mangfoldighed. Men det kræver, at de, som sidder i toppen af kulturinstitutionerne, engagerer sig i, hvad det her drejer sig om. Og det kræver, at man investerer i at få lavet undersøgelser og indsamlet statistisk data, der viser, hvordan mangfoldighedsbilledet tegner sig,” mener Oona King:

 

“Den europæiske kultursektor står over for en stor udfordring. Lovgivning, erklæringer eller retningslinjer kan ikke gøre det alene, selvom de udgør en vigtig forudsætning. Der skal meget mere til. Der skal ustandseligt lægges pres på alle aktører, for det handler om fundamentale menneskerettigheder og demokrati i praksis. Men det handler også om den forretningsmæssige nødvendighed, som vedrører kulturinstitutionernes bundlinjer. 

 

Det er vigtigt at kunne måle udviklingen og fremgangen. Man skal vide, hvor mange minoritetsgrupper og repræsentanter fra disse kulturer, man har at gøre med. Inden for tv-mediet skal man eksempelvis have styr på, hvor mange programmer, der dels produceres, dels spilles eller inddrager og dels ses af etniske minoriteter. Som public service station er man forpligtet til både at afspejle og at være med til at forme samfundet. Og det gælder om at inkludere alle underrepræsenterede grupper – ikke kun de mest kendte eller synlige minoriteter. Processen skal også omfatte kriterier som alder, indkomst, seksuelle præferencer og religiøse tilhørsforhold. Det handler om adgang for alle. 

 

I England har alle de store tv-broadcastere givet hinanden hånd på, at de nu fokuserer på
(1) rekruttering,
(2) portrætter, som tegner autentiske og nuancerede billeder af underrepræsenterede grupper,
(3) beslutningsprocesser, som kan viderebringe budskabet til andre områder, og
(4) events – som ‘Kunsten at skifte scene’ – som er med til at mobilisere og henlede opmærksomhed på sagen.” .

 

 

 

Oona King er Creative Diversity Executive for Channel 4 i Storbritannien.

 

Dette interview er en del af konferencerapporten Kunsten at skifte scene

 

    

 

 

 

 

Konferencerapport som PDF
Rapporten er på 64 sider. Print på papir (A4) eller download til din harddisk:
 
    ‘Kunsten at skifte scene’

 

 

Højreklik og vælg 'Gem destination som', hvis du vil downloade. 
Mac: Hold CTRL-tasten nede og klik på ikonet