Lørdag den 15. november 2014

Publikum og interkultur - inspiration til kunst- og kulturlivet


Forfatter: CKI

13. januar 2011

Link: Publikum og interkultur - inspiration til kunst- og kulturlivet

Print

CKIs anden inspirationsbog hedder ‘Publikum og interkultur – inspiration til kunst- og kulturlivet’ og består af interviews og reportager fra kulturinstitutioner i England, Holland og Danmark, som arbejder målrettet og strategisk med publikumsudvikling.


Bogen udkom den 26. januar 2011, hvor den blev lanceret ved et ferniserings-arrangement i forbindelse med konferencen 'Kunsten at skifte scene'


Her kan du læse eller downloade bogen:
(Institutioner skal registrere eventuel mangfoldiggørelse til Copydan)

    ‘Publikum og interkultur’ [PDF, 76 sider] 

 


Køb bogen


Udsalgspris: kr 125,00 per bog (inklusiv moms)

Bogen sælges blandt andet hos Arnold Busck i Købmagergade i København.


Du kan også rekvirere bogen ved at indbetale kr 175,00 på Merkur Bank reg.nr. 8401 konto.nr 0001158254.
I så fald skal du huske:

a) at angive dit navn i besked-feltet ved overførslen.

b) at sende en email eller udfylde beskedformularen til CKI med oplysninger om dit navn og din/organisationens postadresse, samt oplysning om hvornår betalingen har fundet sted.

Så får du bogen tilsendt med posten.



Prisen på kr 175,00 udgøres af:

Bogpris netto: kr 100,00
Moms: kr 25,00
Porto: kr 35,00
Konvolut: kr 5,00
Forsendelsesgebyr: kr 10,00
                 - - - - 
Sum: kr 175,00



“Den vestlige del af verden har en meget lang tradition for kunst, men man opnår ikke noget ved at gøre det samme igen og igen. Man bliver nødt til at springe ud i nogle projekter og turde gøre noget nyt, der afspejler det samfund man befinder sig i. Det er det, kunst handler om.”
Markedsføringschef Clemmy Tjin på Bijlmerpark Teater, Holland



Kolofon
Skribenter: freelance journalisterne Maj Carboni og Sanne Arvin
Redaktør: Mik Aidt (ansv.)
Grafisk design: Izabela Geisler · izabelageisler.dk
Tryk: Special-Trykkeriet Viborg
Oplag: 1.000 stk
ISBN 978-87-993435-1-5

Interviewene er udtryk for den interviewedes egne synspunkter, der ikke nødvendigvis deles af Center for Kunst & Interkultur. Ophavsretten til denne publikation tilhører Center for Kunst & Interkultur. Teksterne må imidlertid frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må teksterne ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Udgivelsen er finansieret af Kulturministeriet.

Udgivet i 2011 i Danmark af:
Center for Kunst & Interkultur
Nørre Allé 7 (2. sal)
2200 København N
Tlf (+45) 2343 8009
www.cki.dk

 

“55 procent af Londons befolkning består af minoritetsgrupper. Dem skal vi repræsentere, men vi skal ikke opdele publikum og kunsten efter racer, for kulturen er flydende. De unge er hybrider – sammensætninger af lokale og globale identiteter, der ændrer sig hele tiden. Derfor er det uvurderligt at have de unge i Tate Forum, som kan fortælle os, hvad det nyeste er blandt unge mennesker. Hvad vil de se? Og hvordan får vi fat i dem? Det er vigtigt, for det er de unge, der er fremtiden.”
 
Mark Miller, kurator på Tate Britains ungdomsprogrammer

 
 
 
Publikum og interkultur

 

 

Del 1 | Indledning

 

 

Introduktion | Mik Aidt : Nye vilkår for kulturlivet  


Frankrig | Georgio Pauen : Et spørgsmål om overlevelse  

 
 

 

Del 2 | Metoder og inspiration

 

 

Holland | Rotterdam Uitburo : Fremtidens publikumsudvikling  

 

Storbritannien | Southbank Centre :  

    Marketingsdirektør: Mangfoldighed er en god forretning

    Talentopdyrkning tiltrækker nyt publikum

 

Storbritannien | Tate Britain :  Da Union Jack blev udskiftet med Union Black  

 

Holland | Anne Frank Hus og Museum : Fra nationalkultur til kulturarv for alle  

 

Holland | Podium Mozaiek : Globalisering er alle steder  

 

Storbritannien | Battersea Arts Centre :  

    Områdets unge skal sikre teatrets fremtid

    Træner unge til topposter i kulturlivet

 

Holland | Bijlmerpark Teater : Kunsten at kende sit publikum  

 

Danmark | Egnsteatre : En ægte relation til publikum er første skridt  

 

Holland | Bijlmerpark Teater : 
    Man opnår ikke noget ved at gøre det samme igen og igen  

 

Holland | Rotterdam Festivalerne : Festivalen som publikumsfornyer  

 

Danmark | Kunsthallen Nikolaj : Hvis ikke Mohammed kommer til kunsthallen...  

 

 

 

Del 3 | Fra idé til handling

 

 

Danmark | Anne Boukris : Kom i gang  

 

Publikumsudvikling og interkultur | Quickguide  

 

 

 

 

 

 

 

 


Mere inspiration


CKIs første inspirationsbog blev udgivet i januar 2010. Den hedder 'Kunst og interkultur – inspiration til kunst- og kulturlivet'.

Indholdsfortegnelse


• Introduktion | Kunsten at inkludere | Forord af Niels Righolt
• Outreach | Museet rykker ud på gaden | Københavns Bymuseum
• Teater | Nye rollemodeller | Opgang2
• Teater | Omstilling til det interkulturelle | Taastrup Teater
• Rekruttering | Ansatte afspejler publikum | Taastrup Teater
• Kulturstrategi | Kulturhus Århus
• Kulturstrategi | Københavns Kommune
• Kulturstrategi | Statsstøtte til mangfoldighed | Statens Kunstråd
• Støtte til vækstlaget | Rise Cph
• Støtte til vækstlaget | 8210 Rap Dance Center
• Undervisning | Mangfoldighed i musikfaget | Eva Fock
• Musikscenen | Nye rollemodeller | Simona Abdallah
• Musikscenen | Udvidelse af scenen | Missing Voices
• Minoritets-stemplet | Tal om kunsten, ikke kunstnerens baggrund | Anonym kunstner
• Netværk for nye kunsterne | ArtNetwork
• Galleri | Billeder, kunstværker og interkulturelle kunstnere
• Formidling af kunstere | bazART.dk