Fredag den 21. november 2014

Direktør forsvarer kvoter: "Erhvervslivet mangler både kvinder, bøsser og indvandrere"

22. marts 2011


Emneord:

Print

Kresten Schultz-Jørgensen, administrerende direktør i Lead Agency, skriver i Berlingske Business (Dagens synspunkt) den 22. marts 2011


Et uddrag af Kresten Schultz-Jørgensens kommentar:

 

“(...) Herhjemme sker der ikke meget. Kvinderne er langt fra toppen i dansk erhvervsliv, hvor kun fem procent af topcheferne i de største virksomheder er kvinder. Andelen af indvandrere er endnu lavere. Det er underligt, når nu man skal være usædvanlig firkantet for ikke at anerkende, at mangfoldighed – med hensyn til køn, alder og etnicitet – er en positiv faktor for bundlinjen. Dusinvis af undersøgelser beviser det, senest illustreret med den aktuelle bog »Trangen til vækst« af CBS-professorerne Per H. Hansen og Kurt Jacobsen.

Hvorfor? Fordi øget mangfoldighed styrker kreativiteten,  grundlaget for at udvikle de idéer og forretningsmodeller, Danmark skal leve af i fremtiden. Øget mangfoldighed styrker også kommunikationen, fordi virksomheden samlet bedre forstår kundernes og markedets behov. Og, nå ja, virksomheden forbedrer oven i hatten sit image og sit omdømme.

Kloge erhvervsfolk siger det ligeud, som Irma-direktør Alfred Josefsen, der søndag her i avisen efterlyste »kvindelige ledelsesværdier.« Ja tak, ikke fordi de er bedre, men fordi en mangfoldig ledelse nu engang bidrager til virksomhedens bundlinje.

Det gælder også, hvis man styrker andelen af bøsser, gamle og indvandrere – der kan supplere mængden af heteroseksuelle, +40-årige danske mænd i jakkesæt.  Og igen: Ikke fordi hverken kvinder, bøsser eller indvandrere er »bedre«, men fordi virksomheden samlet set fungerer bedre, når mangfoldigheden øges, og når bestyrelse og direktion går forrest.”

 

 

Kresten Schultz Jørgensen er stifter og administrerende direktør i Lead Agency, som er en rådgivningsvirksomhed inden for strategisk kommunikation. Desuden er han en efterspurgt foredragsholder om kommunikationens muligheder i en foranderlig verden, hvor han fortæller om, hvad det politiske liv og samfundsøkonomien, medierne og kulturlivet stiller op over for de forandringer, som både globaliseringen og individualiseringen repræsenterer. Kresten Schultz Jørgensen har tidligere været redaktør på Politiken, Aktuelt og Dagen, samt kommunikationsdirektør i Coca-Cola og på Det Kongelige Teater. Han har skrevet en række bøger, blandt andre: ‘Det sidste menneske – da danskerne opgav demokratiet’ (1997), ‘Homo Zapiens’ (1998) og ‘Magt & Mirakler – om massekommunikationens umuligheder’ (2004). 


Berlingske Business – den 22. marts 2011:
Erhvervslivet mangler både kvinder, bøsser og indvandrere

 

 

 

Link: http://dagenssynspunkt.blogs.business.dk/2011/03/22/erhvervslivet-mangler-bade-kvinder-b%C3%B8sser-og-indvandrere/